Het gras is altijd groener aan de overkant.

Zo gaat het gezegde, toch?

Vorige week hadden wij een toffe fotoshoot met een klant. Zij is coach en richt zich met haar coachingspraktijk op meisjes en vrouwen. Tijdens het gesprek met haar kwam het onderwerp zelfbeeld en de combinatie met social media naar voren. Ze vertelde dat ze ziet hoe onzeker (met name) jonge meiden worden met alle perfecte plaatjes op Instagram en dergelijke platformen. Nou is dat op zich niets nieuws; magazines en televisie staan er al jaren bekend om diezelfde invloed te hebben. Maar nu lijkt het extremer te worden. Er zijn tegenwoordig zoveel meer foto’s te vinden en iedereen kan deze ook nog eens bewerken tot het perfecte plaatje. Het leven is een groot feest! Althans, zo lijkt het. Maar wat als het dat niet is? Als ze niet voldoen aan bepaalde standaarden krijgen ze al snel het gevoel dat ze er niet mogen zijn, niet gezien mogen worden. 

Wat heeft dat te maken met Studio Etcetera vraag je je af? Nou, ik heb het idee dat in meerdere of mindere mate, veel ZZP’ers en ondernemers tegen parallelle problemen aanlopen. Als ik op Linkedin kijk zie ik alleen maar gelukkige mensen en bedrijven: “We hebben die super toffe klant binnengehaald, feest!”, “Kijk wat voor’n vette dingen we nu weer hebben gemaakt” en “Wat hebben we veel omzet gemaakt dit jaar”. Maar over die 40 potentiële klanten die aan die ene toffe klant voorafgingen, hoor je (bijna) niemand. Of over de drie jaar die allemaal in de min waren geëindigd voordat die dikke omzet werd behaald.

En eerlijk is eerlijk: Wij maken ons daar soms ook schuldig aan. Maar ook wij lopen soms tegen onzekerheden aan; is ons werk wel goed genoeg? Hebben we dat gesprek wel goed afgehandeld? Hadden we iets anders moeten doen waardoor die klant wel met ons wilde samenwerken?

Ondernemen gaat nou eenmaal vaak met vallen en opstaan. Soms moet je klappen incasseren, genoegen nemen met ‘Nee’ en (vooral in het begin) dealen met onzekerheid over of je je brood kan beleggen deze maand of wat rustiger aan moet doen. 

Betekent dat dat het slecht met ons bedrijf gaat? Zeker niet! Integendeel. Maar het is denk ik goed om dit soort issues, waar elke ondernemer tegenaan kan lopen, bespreekbaar te maken.

Natuurlijk is het mooi en fijn om je successen te kunnen delen, maar zou het zo verkeerd zijn om soms ook de minder leuke kanten te delen? Juist van onze faalmomenten en struggles kunnen we het meeste leren, meer verbinding en compassie creëren, elkaar steunen. Het is soms fijn te weten dat het bij de ander ook niet is aan komen waaien en we dezelfde dingen hebben doorgemaakt. Daardoor kunnen we alleen maar meer begrip en respect voor elkaar krijgen.

“You learn more from failure than from success. Don’t let it stop you. Failure builds character.” – Unknown

Werken al die succesverhalen bij jou juist motiverend of zakt de moed je in je schoenen? Waar loop jij tegenaan? En zou je dat durven delen of vind je juist dat mensen het beter voor zichzelf kunnen houden? 

There are no reviews yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published.