Studio Etcetera back to school!

De jeugd is de toekomst en daarom is het belangrijk dat ze een veelzijdig beeld krijgen van de wereld. Het Montessori College in Arnhem begrijpt dat en biedt daarom keuzecursus lessen aan de 1e en 2e jaars leerlingen. Zo kunnen leerlingen lessen volgen in erg uiteenlopende vakken: van indoor-klimmen tot creatief nederlands en van poolen tot Russisch.   

 

Omdat Michelle en ik ook graag iets willen bijdragen aan de toekomst, besloten wij op zoek te gaan naar manieren om ons bedrijf en onze kennis in te zetten voor een betere toekomst. Toen de keuze cursuscoördinator van het Montessori College (waar Michelle ook nog les van heeft gehad) ons benaderde om een keer in de week les te geven op de school, hebben we meteen onze potloden geslepen en zijn we begonnen met lessen voor te bereiden.

 

En zo geven wij nu les. Een keer per week gaan wij naar het Montessori College toe om leerlingen te leren over pre-productie, het reilen en zeilen tijdens het filmen, tot aan post-productie. De eerste periode hebben wij een cursus promotievideo gegeven en aankomende periode gaan wij aan de slag met een korte fictiefilm. De leerlingen gebruiken hun fantasie om scripts te schrijven en storyboards te tekenen. We leren ze nadenken over storytelling en hoe ze hun woorden en ideeën om kunnen zetten in beeld. Zo kunnen ze uiteindelijk zelf op pad gaan met een camera om hun verhalen vast te leggen. Aan het eind van de rit kunnen ze zelf hun verhalen knippen en plakken met een toffe video als eindresultaat.

 

Onze cursussen zijn gebaseerd op onze eigen werkprocessen. Zo maken de leerlingen mee hoe het is om voor een media studio te werken. Wat ik persoonlijk leuk vond om te zien was dat leerlingen inzagen dat een video maken veel meer werk is dan verwacht en dat het vaak wordt onderschat.

 

En zo kregen we een hoop vragen over het proces, al dan niet met een zucht en een kreun, zoals: “Waarom moeten we een storyboard maken als we een al script hebben?” En dan legden we uit dat dat is omdat je wilt zien of de scènes wel goed in elkaar overlopen, of wilt zien of er andere technieken moeten worden toegepast en als voorbereiding op de edit. Soms kun je door een storyboard te tekenen al zien of scènes toegevoegd of juist eruit gehaald moeten worden. Nou vooruit, daar konden ze het nut wel van in zien.

 

Maar ook vragen als “Waarom moeten we camerabewegingen oefenen vooraf, zo moeilijk is het toch niet?”.  “Nou… dat helpt voornamelijk bij de wat moeilijke manoeuvres. Zo kun jij ervoor zorgen dat je op het dag zelf sneller en soepeler de draaidag doorkomt.”  Nou oké, dat werd ook wel geaccepteerd en er werd veelvuldig (al dan niet geheel serieus) geoefend met kaders, camerabewegingen en -technieken.

 

We brengen de leerlingen dus bij dat alles wat we doen, daadwerkelijk invloed heeft op het eindresultaat van de video. Dat merkte een van de duo’s met name toen ze de shotlist thuis waren vergeten. Een shotlist is een lijst met wat de cameraman of vrouw moet filmen. Dus als je deze lijst vergeet is de kans ook groot dat je wat shots gaat mislopen. En dat is dan ook gebeurd. Gelukkig was dit makkelijk op te lossen door het script iets aan te passen.

 

Deze week beginnen we aan een nieuwe periode met een nieuwe groep leerlingen. We gaan ze een kijkje geven in de wereld van speelfilm; we gaan met de leerlingen aan de slag om hun fantasie te vertalen naar een verhaal op papier en uiteindelijk een heuse film.

 

We hopen dat we de leerlingen kunnen laten zien dat de wereld veel te bieden heeft en dat als ze ergens passie voor hebben, ze deze passie ook zeker moeten volgen. En daarnaast natuurlijk ook dat ons vak ontzettend leuk is 😉   

 

We houden jullie op de hoogte van ons proces!

 

Wish us luck!

There are no reviews yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published.